3.5.11

Tanaman Yang Paling Menguntungkan

3.5.11
Salam semua..

Apa khabar semua? hari ni aku nak bercerita sedikit tentang dunia pertanian. sape yang minat nak mencebur kan diri dalam bidang pertanian? banyak untung woo kalo bertani ni, mula2 memang susah tapi bila dah keluarkan hasil nanti senang la hidup..


Untuk memulakan bidang ni korang kena lakukan dulu kaji selidik, apa yang bole korang tanam dan tanaman tu berapa tinggi permintaannya dalam pasaran..


Aku telah menemui jenis tanaman yang akan mendatangkan hasil untuk jangka masa panjang dan menguntungkan. haha.. dah tak sabar ke? jom teruskan baca lagi..




jumpe dalam google, pinjam ye anak sapa la ni..




Ok sebelum tu aku nak ceritakan apa kah keperluan yang korang perlu sediakan untuk mulakan tanaman ni:

  • modal - sekurang-kurangnya dalam RM 15,000..
  • tanah - sekangkang kera je
  • jangka masa tuai hasil - lebih kurang 9 bulan kalo menjadi
  • lain-lain - restu ibu dan bapa

    Itu la yang korang kena sediakan untuk memulakan bidang pertanian ni.. apa? tak percaya? nape tak percaya lak, ooo sebab tanah tu ke atau nak tunggu hasil tu lambat.. haha.. jangan risau mari aku terangkan kepentingan keperluan di atas:
    • modal - RM 10, 000 untuk buat hantaran kawin, lagi RM 5,000 nak buat kenduri.. itu bajet yang rendah la kalo bajet korang tinggi buat la kan..
    • tanah - merujuk kepada seorang wanita untuk di jadikan isteri, jadi tempat tuk suami 'bercucuk-tanam' tu tak la luas mana kan, sekangkang kera je.. heheh.. paham-paham la kan..
    • jangka masa tuai hasil - bila suami isteri dah 'bercucuk-tanam' dan 'melekat' lak, tempoh lebih kurang 9 bulan untuk benih tu menjadi bayi.. betul tak?
    • lain-lain - ini penting kalo takde restu ibu bapa, rumahtangga tu tak lengkap orang kata..

    Haha.. camne dah paham ke 'tanaman yang menguntungkan' tu.. heheh.. hasil nya macam dalam gambar kat atas tu..  oppsss.. lupe lak nak bagi tahu, hanya orang LELAKI je yang bole membuat kerja ni. sebab? kat atas tu aku dah terangkan.. kalo tak paham tanye kawan korang yang paham.. hahah..


    Sekian..


    8 comments:

    shafiq said...

    kena tanam baik2x bro..haha..


    My latest entry : Aksi Chelsea Juara Liga Inggeris Musim 09/10 !

    miss hav0c said...

    nak bercucuk tanam plak ke encik azman oi

    ----yan azna---- said...

    muahahahaha..
    nice entry..
    =)

    nurfaiz shaidan said...

    ni entri utk yang nak bina masjid ni
    hahahaha

    amir said...

    sy amat bminat ngn program encik pd kali ini..sy rse sy nk mohon pnjmn nk ussahakn tnman ni..trime ksh..

    Azman Roslan said...

    @amir

    maaf la pinjaman tak sediakan.. kena cari duit sendiri..

    diana said...

    dijamin untung!!!
    hahahaha

    Vincent Boy said...

    gimana klo tanamannya gx subur cik..?